Den norske Nissan-importøren har klare sertifiseringskrav som bilskadeverkstedene må tilfredsstille.

- Innen utgangen av 2018 skal alle Nissan skadeverksteder i Norge være sertifisert.

Det sier servicemarkedssjef Håkon Åmotsbakken hos Nissan-importøren.

Skadeverkstedet hos Vestlandske Auto var ett av de første i Norge som ble sertifisert, og ved utgangen av 2017 er litt over halvparten av skadeverkstedene sertifisert.

Nissan-importøren stiller 12 konkrete krav som skadeverkstedene må oppfylle for å bli sertifisert:

Økonomi, selskapets identitet, eksterne omgivelser, internt oppsett, utstyr og redskap, stab og jobb-beskrivelser, opplæring, kundeservice og oppfølging, markedsføring, forretningsledelse, verkstedprosedyrer og HMS

-Totalt er det 123 punkter som skadeverkstedene skal tilfredsstille. 55 av disse punktene er såkalte "kjernestandarder", mens de resterende 68 er "operasjonelle standarder". For å bli sertifisert må skadeverkstedene bestå eller oppfylle 95 prosent av "kjernestandardene" og 75 prosent av de "operasjonelle standardene", sier Aamotsbakken.

Etter en innledende selvrevisjon, hadde Vestlandske Auto besøk av kontrollør fra importøren i våren 2017. Resultatet ble sendt inn til godkjenning hos Nissan.

Etter revisjon og godkjenning kunne Torbjørn Havn, som er Aftersales Performance Manager hos Nissan importøren,  overrekke beviset for at Vestlandske Auto er godkjent skadeverksted.

-Vestlandske Auto driver et av de nyeste og mest moderne skadeverkstedene i distriktet, med stort fokus på HMS og kompetanse, kombinert med høyt kundefokus og god ledelse, sier Havn.

Avdelingslder Marius Hurlen, fikk æren av å ta imot det synlige beviset på at Vestlandske Auto er godkjent Nissan skadeverksted.